Dobrá komunikace je základním kamenem úspěchu snad ve všech směrech (nejen) profesního světa, a přesto bývá velmi často podceňovaná. Přitom čelit následkům špatně sdělovaných informací (např. odchod zaměstnanců už během adaptace, opakující se chyby nebo nejasně předané zodpovědnosti), kterým by se dalo zamezit, je prostě škoda. Pojďme si pro začátek vypíchnout význam komunikace v průběhu „životního cyklu“ zaměstnance.
- Adaptace nového zaměstnance
Období tříměsíční zkušební lhůty je zásadní nejen pro zaměstnavatele, který si ověřuje kvality nového člena týmu, ale i pro zaměstnance, který zároveň porovnává svá očekávání s realitou. Pokud nechceme, aby nám kvalitní zaměstnanci odcházeli hned po nástupu, je potřeba jim věnovat speciální péči a nutnou dávku trpělivosti a pozornosti. Vynaložené úsilí se vrátí v podobě oddaného a spokojeného zaměstnance. No a jak na to?
Jedním z hlavních nástrojů je propracovaný Adaptační plán obsahující jednotlivé oblasti zaškolení a potřebnou dobu pro každou oblast včetně zodpovědné osoby. Zároveň je zásadní neodbýt hned první nástupní dny – jsou vyřízené veškeré administrativní náležitosti? Má k dispozici ID kartu? Dostane se na oběd? Byl/a seznámena s týmem? apod.
- Pravidelné rozhovory se zaměstnanci
Nicméně samotnou adaptací zaměstnance to nekončí. Nastavení průběžné zpětné vazby je dalším krokem ke spokojenosti všech zúčastněných stran. Stačí třeba jen 10 – 15 minut vašeho času (aspoň jednou měsíčně) na jednoho člena týmu. Mějte dopředu připravené hlavní body (spokojenost s pracovní náplní a pracovním prostředím, příležitosti pro zlepšení a zefektivnění práce, komunikace ve firmě, motivace apod.), ale nejeďte striktně přesně 15 minut bod po bodu. Vaším cílem je, aby se vám Karel otevřel, svěřil se vám, co se mu líbí/nelíbí, co by se dalo zlepšit nebo kde to zbytečně vázne.
Jednou z variant jsou i dotazníky spokojenosti pro zaměstnance, které by ale měly být též doprovázeny konzultacemi a společným rozebráním jednotlivých bodů.
- Odchod zaměstnance
Zpětná vazba od zaměstnance, který odchází, je důležitější, než by se mohlo na první dobrou zdát. Jedním z důvodů je fakt, že nespokojený zaměstnanec si své rozhořčení zpravidla nenechá pro sebe a svým rozpoložením tak působí nejen na současný tým, ale i na své okolí mimo firmu – a hned tu máme nežádoucí „reklamu“.
V příštím článku si uvedeme konkrétní oblasti a otázky při průběžných rozhovorech se zaměstnanci.