Jak si co nejefektivněji najít práci? Otázka, kterou si každý z nás položil alespoň jednou za život. Při hledání vysněné pozice lze využít hned několik možností s odlišnou mírou úspěchu dle konkrétní pozice a aktuálních podmínek na trhu práce.
Současná situace na trhu práce je stále nebývale příznivá. Míra nezaměstnanosti se nadále udržuje na rekordně nízkých úrovních a práce je očividně všude dostatek. Ale jaké práce? Bude se jednat o nabídky, které vás opravdu osloví? Bude se jednat o ideálního zaměstnavatele? A pokud ano, ustojíte v konkurenci s ostatními uchazeči?
K dosažení úspěchu je nutné:
1. Mít jasně stanovený cíl.
V prvním kroku je nutné si ujasnit, které konkrétní profesi se chcete z dlouhodobého hlediska opravdu věnovat. Základním kamenem úspěchu nejen v karierní sféře, je mít jasno v tom, co požadujete a za čím jste ochotni vytrvale jít. V opačném případě ztrácíte zbytečně mnoho času a energie.
2. Vytvořit si kvalitní vizitku.
Jednou z nejdůležitějších vizitek je bezpochyby váš strukturovaný životopis. Ten by měl být sestaven s ohledem právě na profesní cíl, který jste si stanovili v prvním kroku. Nelze ani vytvořit univerzální životopis aplikovatelný na všechny pracovní nabídky. Jinak vypadá profil pro ekonomicky a jinak pro technicky zaměřené pozice. Jedná se o vaši reklamu, do které se jistě vyplatí investovat nemalé množství času. Nicméně nelze opomenout ani motivační nebo průvodní dopis spolu s dalšími doprovodnými materiály, které vás také reprezentují.
3. Neodkládat hledání práce.
Je nutné si uvědomit, že se jedná o proces, který může trvat hned několik měsíců. Z původně plánovaného dvouměsíčního odpočinku se tak lehce může stát půlroční neplánovaná dovolená. Čím dříve se začnete orientovat na pracovním trhu a seznamovat se s jeho možnostmi, tím účinnější vaše hledání bude.
4. Mít strategii.
Naplánujte si ve svém časovém harmonogramu intervaly, kdy se budete pravidelně věnovat pouze samotnému hledání. Buďte mezi prvními, kteří o danou pozici projeví zájem. Nereagujte však bezmyšlenkovitě na naprosto každou nabídku bez výjimky, která se v daném oboru vyskytne.
Nejprve si pozorně prostudujte požadavky a až poté odpovězte. Zároveň si pamatujte, které společnosti jste již oslovili. Přeci jen zaslání životopisu dvakrát nebo dokonce třikrát do té samé firmy, se kterou jste již komunikovali, nevrhá příliš pozitivní světlo. Nemělo by se ani stát, že už směřujete na pohovor do společnosti, aniž byste nevěděli, na jakou konkrétní pozici jste se původně přihlašovali.
5. Být trpělivý a neustále na sobě pracovat.
Žádné nebo i zamítavé reakce je nutné vždy brát s jistým nadhledem. I přesto, že mohou být opakovaná odmítnutí značně demotivující, je nutné si uvědomit, že na jeden inzerát odpovídá hned celá řada dalších kandidátů. Příště už to třeba budete vy, kdo uspěje.
Vždy se snažte získávat zpětné vazby, a pokud vás pozice opravdu oslovila a dostatečně si věříte, zkuste reagovat opakovaně (maximálně však dvakrát). Stále je tu totiž možnost, že vybraný kandidát nakonec neuspěl nebo se zaměstnavatel rozhodne o otevření podobné pozice. Mimo jiné se snažte neustále na sobě pracovat. Zapojte se do rekvalifikací, navštěvujte workshopy, konference a udržujte se tak neustále v obraze.
6. Intenzivně pátrat kdekoli a kdykoli.
Jedním z nejjednodušších a zároveň nejpřirozenějších způsobů, jak hledat práci, je prostřednictvím svých známých. Významnou roli zde sehrává osobní známost a důvěra. Nelze opomenout ani vyhledávání prostřednictvím specializovaných pracovních portálů. Konkrétní pozici lze vyhledat i na stránkách dané firmy. Pátrat lze i v tištěných médiích, na dnech otevřených dveří nebo pomocí úřadů práce. Možností je opravdu mnoho.
7. Nevynechejte ani personální agenturu. :-)
Personální agentura je prostředníkem a zároveň časovou úsporou nejen pro vás, ale i pro danou společnost. Nicméně je důležité vědět, kterou personální agenturu oslovit. Bývají totiž obvykle zaměřeny na konkrétní segment či profesi (např. dělnické pozice, THP pozice aj.) či podobně jako v našem případě jsou specializovány především na střední a vyšší management. Naší výhodou je fakt, že po vstupním pohovoru jste u nás registrováni a hledání nejvhodnější pozice provádíme dále za vás včetně neustálé komunikace s personálními manažery daných firem. A neskončíme, dokud nejsou dostatečně spokojeny obě strany.
8. Sledovat sociální sítě.
Nejadekvátnější sociální sítí pro hledání práce je LinkedIn. Jedná se o velmi účinný nástroj networkingu, který umožňuje udržovat kontakty s jinými uživateli v síti a rozšiřovat pomocí ní svůj obsah.
Jedná se o profesní sociální síť, která představuje způsob, jak nabízet nebo poptávat volná místa, žádat o odkázání na vhodného uchazeče a jak vytvářet kontakty nové. Opomenout nelze ani sociální síť Facebook. Se svými více jak 2 miliardami aktivních uživatelů je jednou z největších a nejvlivnějších sítí na světě, a i v tomto případě lze vyhledávat pozice, získávat kontakty a udržovat se v obraze. Jistým rizikem je však informační přehlcení.
9. Navštěvovat pracovní veletrhy.
Svou účastí na různých pracovních veletrzích si nejen rozšiřujete obzory ohledně firem a jejich portfolia, ale zároveň i významně zvyšujete pravděpodobnost oslovení se zajímavou pracovní nabídkou právě ze strany účastnících se společností. Zpravidla se veletrhů účastní přímo personalisté z dané společnosti, neváhejte si tedy připravit případné dotazy. Sběr cenných kontaktů může být zahájen.
10. Nebát se.
Ať je vaše současná situace jakákoliv, nebojte se. Pokud si vytrvale půjdete za tím, co opravdu chcete, dříve nebo později se vám to jistě podaří. Hlavní je se nevzdat!
Zdravá sebedůvěra, pozitivní přístup, upřímnost a především i vytrvalost jsou základními kameny úspěchu při hledání práce.